torsdag 17 maj 2012

En syrlig njutning

Foto:pappersprassel&plåt

Foto:pappersprassel&plåt


Som jag utlovade i går så kommer det ett inlägg om något så gott och syrligt att jag undrar varför jag inte testat baka detta tidigare. Himmelskt god Citrontare. 

Jag hade egentligen tänkt göra lite lemonad och hade kylen full med citroner, men citronerna blev kvar och jag insåg i går att det var dags att ta hand om dem. Hade spanat på ett recept tidigare som innefattade många citroner så det var bara att börja. 

Jag har lånat detta recept från Nils Emil Ahlin , har gjort några ändringar i det som fungerade bra för mig.


Foto:pappersprassel&plåt


Citrontarte med rårörda hallon och blåbär (till 8 personer)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 msk strösocker
150 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning:
3 dl pressad citronsaft
5 st ägg
1,5 dl strösocker
1 dl vispgrädde, lättvispad

Tillbehör:
 Rårörda hallon och blåbär

Gör så här:

1 Pajdeg: skär smöret i mindre bitar och blanda ihop med mjöl och socker till en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Jag lät den vila i kylen ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 175 grader.

2 Använd en form med löstagbar botten, 24 cm i diameter. Var noga med att få upp degen även på sidorna. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter

3 Pensla gärna pajskalet med en uppvispad äggula så inte smeten läcker ut

4 Fyllning: Sänk ugnstmeperaturen till 130 grader. Vispa grädden lätt i en bunke. vispa ägg och socker i en annan bunke så att det är ordentligt blandat-men inte för länge. Rör ned citronsafte. Sila smeten. Röe ned den lättvispade grädden i smeten. Fyll pajskalet och grädda i 130 grader varm ugn tills massan stannat. Kan ta från 15 till 35 minuter beroende på ugn. 

5 Servera citrontarten med rårörda hallon och blåbär eller dina favoritbär. Det är gott med något sött till den annars syrliga smaken som lätt tar över. 


Trevlig Kristi Himmelfärdsdag & "Syttende maj"

Kram/R

4 kommentarer:

  1. Mums, den vill jag mer än gärna smaka :)

    kram vännen

    SvaraRadera
  2. åh va gott det ser ut. Fint med blomman också=)

    SvaraRadera
  3. Det var supersmaskigt och inte så svårt heller. Ett friskt alternativ till så mycket annat sött man bjuder på :)

    SvaraRadera
  4. Mm, så gott det se ut! Och godsaker kan man ju aldrig få för mycket av ok, det är vad jag intalar mig själv iallafall). :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Roligt att du varit inne och läst. Jag blir jätteglad för en liten hälsning ♥