fredag 25 november 2011

Ung 75-åring



Foto: pappersprassel & plåt


Bubblande härlig och helt fantastiskt rolig kväll hade jag och min vän Evelina i går då vi var på "Hjulafton" som Mediaspjuth arrangerade. Kvällen inleddes med glögg och mingel innan det var dags att sätta sig vid de dukade borden och inta en trerätters middag med underhållning och skratt tillsammans med bordssällskapet.

Under denna bejublade kväll fick alla gäster en julklapp att ta med sig hem. Jag är obotligt förtjust i presenter och blev så klart glad för den  presentkartongen. När jag öppnade den så fick jag se flera små askar i den.  Julklapparna är räddade ;) Skämt och sido... I år fyller Solstickan 75 år  och Mediaspjuth har varit med och tagit fram den grafiska formen på jubileumsasken. För Er som inte vet så har Solstickan funnits till förmån för barn och gamla där pengar samlats in. Einar Nerman är mannen som skapade den välkända Solstickepojken. Jag tror att de flesta av oss ser den lilla pojken framför oss när vi tänker på en tändsticksask, han finns givetvis kvar, men en flik uppe i högra hörnet avslöjar att Solstickan fyller 75 år.  Det finns två versioner av jubileumsformen, min personliga favorit är den med guld.

Foto: pappersprassel & plåt


Eftersom jag gillar Einar Nermans söta lilla Solstickepojke kunde jag inte motstå att köpa Kristina Starks lilla tändstickshållare, där hon i sin design behållit den lilla pojken genom en exakt utskärning så asken kommer fram. Modernt men med respekt för ursprunget, det gillar jag!

Tändsticksaskar har en förmåga att förtrolla båda barn och vuxna. Doften av en nytänd trästicka går inte att jämföras med en tändare som  visserligen gör samma jobb, jag skulle kunna plocka fram flera minnen bara genom att tända en trästicka.

På tal om tändsticksaskar, de finns över hela världen. Första gången jag var på Bali var sommaren 2006. Jag var där med ett stort gäng amerikaner som blandade volotärarbete med ta vara på de härliga vågorna för att surfa. Vid ett tillfälle städade vi av en stor volleybollplan och mitt i all bråte så hittade jag en skatt. Jag tjöt till av glädje och de andra tittade lite snett på mig och undrade vad det var för något jag hittat bland allt skräp. Jo, en tändsticksask liknande den jag har en bild på fast det stod på engelska "Three stars, safety matches, Jönköping". Stolt som en tupp gick jag runt och visade min nyfunna skatt även fast den var mer värd i mina ögon än de frågande amerikanerna.

Jag vet att man brukar ladda upp med ljus nu i mörkare tider, men glöm inte bort Solstickan. Trevlig helg allihopa!

/R







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Roligt att du varit inne och läst. Jag blir jätteglad för en liten hälsning ♥